Da li Vam se ikada desilo da ste otišli na koncert klasične muzike, ali niste bili sigurni kako treba da se ponašate dok slušate određenu muziku? Ako jeste, onda je ovo pravi tekst za Vas! 😉
Godine 1881., u (tada) popularniom francuskom časopisu „La Vie Parisienne„, objavljeno je par vedrih „uputstava“ o ponašanju na koncertu klasične muzike, pod nazivom „Muzički ABC“ ili „Šta treba osećati i govoriti pri slušanju pojedinih majstora“. Evo nekih od njih:
Hektor Berlioz
Najznačajnija dela: „Prokletstvo Fausta“, „Trojanci“, „Fantastična simfonija“. „Prokletstvo Fausta“ izvodi se svake godine na „Popularnim koncertima“. Nije lako izdržati ovaj haos, ali – mora se.
Poželjni komentari: Čudesno! Toliko čudesno – koliko je to moguće! Kakva smelost!…Kakva drskost!… Ove harmonije su više nego bizarne!… Čudesno… Čudesno…
Pravila o držanju za vreme slušanja: Pogled divlji i upola smeten… Ruke zgrčene… Grla se suše… U uši staviti onoliko vate koliko može da stane!
Franc List
Najznačajnija dela: Čitav niz klavirskih rapsodija Mađarskog karaktera. Izvanredno koloristično. Ova dela, napisana za 15 prstiju, nisu za svakog, ali se redovno vraćaju na programe koncerata.
Poželjni komentari: Čudesno!… Neverovatno!… Može se mirno reći: Savršeno zapanjujuće! Iako ne baš preterano elegantno…
Pravila o držanju za vreme slušanja: Posmatrati pijanistu potpuno uzbuđeni. Onda, sa izvesnim žaljenjem, pogledati sopstvene prste i najzad reći sa tihim zadovoljstvom: „Sreća je što ne treba toliko da dirindžim!“
Rihard Vagner
Najznačajnija dela: Tanhojzer, Loengrin, Nibelunzi… Kako se dela ovog darovitog Germana ne izvode u našim pozorištima, odverglaju se u našim koncertim salama, gde se izvod isključivo lepa mesta iz istih.
Poželjni komentari: Ne upuštam se. Priznajem da mi to ostaje dosta tamno! To je sigurno moja greška. Uši me bole. Nebesa! Mislim da ću ogluveti!
Pravila o držanju za vreme koncerta: Otići!
Ludvig van Betoven
Najznačajnija dela: simfonije, sonate, koncerti, sva dela od najvišeg i najozbiljnijeg interesa. Izvode ga stalno na velikim orkestarskim koncertima, ali samo neki veliki pijanisti – diletanti ga tandrču…
Poželjni komentari: Prekrasno! Veliko kao svet… Gigantsko! Kolosalno!… Lepo, lepo, potresno lepo!
Pravila o držanju za vreme slušanja: Najdublja pribranost! Mora biti uočena napregnuta pažnja! Svečano ćutanje! Duboko uzbuđenje pokazuje se u jedva primetnom podrhtavanju glave.
Frederik Šopen
Najznačajnija dela: Ceo niz klavirskih kompozicija. Neki slavni pijanisti dobro ih izvode.
Poželjni komentari: Ljupko!… Podleže se ljupkoj začaranosti… Kakva začaranost! Zar niste sasvim zaneseni?
Pravila o držanju za vreme slušanja: Po mogućstvu, pogled se usmerava gore, prema kosi, kao što to čini Sara Bernar kada kazuje ljubavne stihove… Osim toga, pušta se da jedan gorak osmeh lebdi oko usana…
Eto, sada znate. A sad – pravac na koncert 😀
Napomena: deo ovog teksta preuzet je iz odlične knjige „Muzička paleta“, prof. A. Ebersta
Hehehe, ima istine u ovome, sećam se da sam kao manja često gledala na koncertima kako se ponašaju drugi ljudi, pa se zatim trudila da ih oponašam 😀
😉
Ha, ha, hvala ti puno na ovom podrobnom uputstvu. Kada rešim da krenem na neki koncert, konsultovaću te, obavezno! 🙂