Jedna od najpoznatijih arija iz Verdijeve opere Rigoleto je arija vojvode od Mantove iz trećeg čina – „La donna è mobile“ („Žena je varljiva“). Ironija ove arije je u tome što je zapravo vojvoda taj koji je „varljiv“, tj. zavodi svaku ženu na koju naiđe.
Zanimljivo je da je, dok nije prvi put snimljena, ova arija uvežbavana u tajnosti. Razlog tome je taj što je melodija vrlo iteresantna i brzo se pamti. Već posle prvog izvođenja opere skoro svaki gondolijer u Veneciji je pevušio baš ovu ariju. Na premijeri „Rigoleta“ Rafael Mirate (Raffaele Mirate) igrao je ulogu vojvode i otpevao ovu ariju odlično. Posle njega, mnogi poznati tenori snimili su „La donna è mobile“, a meni se najviše dopalo izvođenje Roberta Alanje (Roberto Alagna):
Evo i ostalih izvođenja koja sam uspela da nađem, pa sami procenite koje je najlepše 🙂
Lučano Pavaroti (Luciano Pavarotti)
Enriko Karuzo (Enrico Caruso)
Plasido Domingo (Plácido Domingo)
Mario Lanza
Huan Dijego Flores (Juan Diego Flórez)
Koja se Vama verzija najviše dopada? 🙂
Slušala sam izvedbu arija iz Rigoleta od strane Dmitrija Hvoroskovskog, izvanredan bariton, drama, izraz. Poslušajte ga on je za mene otkrivenje.
Jadranka, hvala Vam na preporuci 🙂
Vidiš, to nisam povezala – vrlo zanimljivo 🙂
Hvala! 🙂
Arija je u tajnosti uvezbavana gotovo neposredno pre premijere zbog onoga sto si navela. Jer da su je svi pevusili pre premijere, zanemarena bi bila dramska funkcija arije: tragicnost trenutka kada Rigoleto shvata da pored njega nije mrtvo telo Vojvode (koji ariju peva), vec njegove kcerke Djilde. Genijalno!
..da li one daju povoda da bi on njih zavodio???
Ma super … 😛
Deda, to liči na onu dilemu: Šta je starije – koka ili jaje? 😉 Da li bi one bile varljive da ih on ne zavodi? Da li bi ih on zavodio da ne misli da su varljive? 😉
Zene su varljive…
A ovaj sto ih zavodi nije… Kako on moze da bude ako one nece… Ili mozda, on je taj koji prvi iskusava zene??? 😛
Moracu da napisem jednu pricu na ovu temu, ne mogu samo komentarom da idem… 😛
Predivno..
dijice, retkost je naići na operskog pevača koji, osim što dobro peva, dobro i izgleda 😀
A o tome da li su varljive žene ili muškarci, mogao bi verovatno traktat da se napiše 😉
Drago mi je da ti se dopalo izvođenje 🙂
A i ne izgleda loše 😉 😀 Osim što ima dobru izvedbu ovaj Roberto Alagna. Naravno da vojvoda peva o ženskoj varljivosti, projekcija o ženama kao varljivima ima izvorište u njegovom vlastitom iskustvu.
Uživala sam, hvala 🙂